De weg naar de jongedierenavond

Het is inmiddels begin augustus en aan het einde van de maand staat de jongedierenavond weer voor de deur. Dit altijd gezellige evenement wordt georganiseerd door onze kleindiervereniging DVV Nieuwerbrug en wordt gehouden in het wierickehuis in Nieuwerbrug. Voor de fokkers een leerzame en gezellige avond en ook spannend. Op deze avond kunnen fokkers hun dieren keuren en mogen daar bij zijn. Zo kan een keurmeester uitleg geven en fokkers wijzen waar zij op moeten letten. Voor de mooiste dieren heeft het bestuur weer mooie prijzen geregeld.

 

Voor de fokker is de aanloop naar deze avond spannend. Je zult je dieren moeten 'trainen' op een juiste stelling. Dit houdt globaal in dat de dieren in een juiste houding moeten gaan staan op het moment dat ze op de keurtafel komen te staan. Het ene dier doet dat beter als het andere en heeft er meer aanleg voor om het te leren, net zoals bij de voetbal. Op het moment dat ik mijn dieren train worden ze ook gekamd. Dit omdat ze dan beter en sneller door hun eventuele verharing komen en omdat het goed is voor de pels. Ook knip ik een week voor de keuring de nagels. Dat de dieren mooi schoon zijn besteed ik geen extra aandacht aan, omdat ik hier het hele jaar niet in wil verzaken. Dit geldt voor al mijn dieren en niet alleen de dieren waarmee ik naar de show ga. Op deze website heb ik bij mijn rammen en mijn voedsters al enkele foto's geplaatst met dieren die ik meeneem. De dieren die beginnen met '6NA' worden meegenomen. 

 

Patrick Piket 3-8-2016

Reactie schrijven

Commentaren: 0